Μείωση εμπορικής αξίας οχήματος. Το σχετικό αίτημα ως προς τα ΙΧΕ αυτοκίνητα των εταιρειών εκμισθώσεως σε μισθωτές, όπως ισχύει κατ’ αναλογία από τα ΔΧ επιβατηγά οχήματα (ταξί), πρέπει να απορρίπτεται ως ουσιαστικά αβάσιμο, διότι δεν θεμελιώνεται, κατά κανόνα, για τα οχήματα αυτά, λόγω παλαιότητας και προηγηθείσας εκ του προορισμού τους φθοράς, εμπορική υπαξία. Αυτά δεν ισχύουν για αυτοκίνητα της παραπάνω κατηγορίας με μικρή παλαιότητα και μικρό αριθμό διανυθέντων χιλιομέτρων κατά το χρόνο του ατυχήματος
Ως εμπορική υπαξία χαρακτηρίζεται η μείωση της αξίας πωλήσεως ενός αυτοκινήτου λόγω της παρατηρούμενης από το αγοραστικό κοινό αποφυγής αγοράς αυτοκινήτων, τα οποία συνεπεία συγκρούσεως έχουν υποστεί βλάβες και κατόπιν έχουν επισκευασθεί. (Αθ. Κρητικός, Αποζημίωση από τροχαία ατυχήματα, έκδ.4η, 2008, σελ. 487, πλαγ. αρ. 77). Ωστόσο, όταν πρόκειται για ΤΑΞΙ δεν θεμελιώνεται, κατά κανόνα λόγω παλαιότητας και προηγηθείσας φθοράς, εμπορική υπαξία διότι τα ταξί εκ του προορισμού τους υφίστανται φθορά. (Αθ. Κρητικός, Αποζημίωση από τροχαία ατυχήματα, σελ. 487, πλαγ. αρ. 77) και επομένως πρέπει να απορρίπτεται ως ουσιαστικά αβάσιμο το αίτημα περί επιδίκασης εμπορικής υπαξίας για ΤΑΞΙ . Είναι προφανές ότι η ίδια αντιμετώπιση πρέπει να γίνει και με ΙΧΕ αυτοκίνητα που εμφανίζουν τα ίδια κατά βάση χαρακτηριστικά με τα ΤΑΧΙ όπως είναι τα ΙΧΕ αυτοκίνητα των εταιριών εκμισθώσεως σε μισθωτές [συνήθως τουρίστες, εκδρομείς κ.λπ]. Πλην όμως τα παραπάνω ισχύουν για αυτοκίνητα ΤΑΧΙ και ενοικιαζόμενα που έχουν μια σχετικώς μεγάλη παλαιότητα.
Αντιθέτως δεν ισχύουν για αυτοκίνητα της παραπάνω κατηγορίας με μικρή παλαιότητα και μικρό αριθμόδιανυθέντων χιλιομέτρων κατά το χρόνο του ατυχήματος [15/2017 ΕΙΡ ΡΟΔΟΥ, ΝΟΜΟΣ].
Ναταλία Κ. Νεραντζάκη, δικηγόρος
info@efotopoulou.gr