Καταβολή προμήθειας στις εταιρείες διενέργειας ηλεκτρονικής δημοπρασίας για πώληση προϊόντων μέσω διαδικτύου
Οι εταιρείες στο διαδίκτυο που μεσολαβούν για την πώληση σε τρίτους καινούργιων ή μεταχειρισμένων προϊόντων μέσω δημοπρασίας (π.χ. ricardo) είναι εταιρείες με βασικό αντικείμενο τη μεσιτεία-διαμεσολάβηση, ώστε μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας και σύμφωνα με τους γενικούς όρους που αναγράφονται στην ιστοσελίδα τους, να βοηθούν στην πώληση των προσφερόμενων προϊόντων.
Οι εταιρείες αυτές θέτουν την ιστοσελίδα τους στη διάθεση των εγγεγραμμένων μελών ως πλατφόρμα για την πώληση και αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών, αποτελώντας έτσι μια ηλεκτρονική αγορά, όπου τα μέλη συνάπτουν μεταξύ τους αυτόνομες συμβάσεις με αποκλειστική τους ευθύνη. Τα μέρη ωστόσο, για να εγγραφούν, προσχωρούν υποχρεωτικά στους γενικούς όρους, από τους οποίους δεσμεύονται.
Μια ηλεκτρονική συναλλαγή μπορεί να διεξαχθεί συνήθως με δύο τρόπους, ήτοι α) με τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα μιας αγγελίας – προσφοράς συγκεκριμένου προϊόντος προς πώληση από υποψήφιο πωλητή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με τους όρους και το ελάχιστο τίμημα που καθορίζει ο ίδιος ο πωλητής και η σύναψη της σύμβασης αγοράς του προσφερόμενου προϊόντος πραγματοποιείται με τον πλειοδότη (μεταξύ των υποψηφίων αγοραστών που συμμετέχουν στη δημοπρασία υποβάλλοντας προσφορές), κατά τη λήξη της δημοπρασίας και β) με τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα μιας αγγελίας – προσφοράς συγκεκριμένου προϊόντος προς πώληση από υποψήφιο πωλητή με καθορισμό από αυτόν σταθερής τιμής πώλησης, η οποία αποτελεί δεσμευτική προσφορά για άμεση διάθεση του προϊόντος σε όποιον διατίθεται να καταβάλει αμέσως το καθορισμένο ποσό τιμήματος.
Για τις υπηρεσίες οι εταιρείες συνήθως χρεώνουν των πωλητή για την υποβολή της προσφοράς των πωλούμενων προϊόντων α) με ένα προωθητικό τέλος τοποθέτησης εκάστου προϊόντος στην πλατφόρμα της εταιρείας και προώθησής του προς πώληση, β) με ένα τέλος επιτυχημένης πώλησης, εφόσον επακολουθήσει η πώληση του προσφερόμενου προϊόντος και γ) με έξοδα όχλησης, σε περίπτωση όχλησης για την καταβολή των ως άνω τελών. Τα παραπάνω προωθητικά τέλη και τα τέλη επιτυχημένης πώλησης είναι εκ των προτέρων γνωστά στους πωλητές, δεδομένου ότι αναγράφονται λεπτομερώς στους γενικούς όρους, οι οποίοι αναγράφονται σε υπερσύνδεσμο στην ιστοσελίδα της και στους οποίους προσχωρούν υποχρεωτικά και δεσμεύονται όλα τα συμμετέχοντα μέρη, δηλαδή οι πωλητές. Το ακριβές κόστος των προωθητικών τελών γνωστοποιείται στον εκάστοτε υποψήφιο πωλητή πριν από την ανάρτηση οποιασδήποτε αγγελίας – προσφοράς και τελικά η εν λόγω αγγελία – προσφορά αναρτάται στην ιστοσελίδα μόνο εφόσον ο πωλητής προβεί προηγουμένως σε ρητή επιβεβαίωση της ανάληψης από αυτόν του συγκεκριμένου κόστους. Σε περίπτωση μη επιτυχούς πώλησης, υπάρχει διαδικασία απαλλαγής του πωλητή από τα τέλη επιτυχημένης πώλησης, την οποία πρέπει να ακολουθήσει προκειμένου να γίνει ακύρωση της συναλλαγής και να αφαιρεθούν από το λογαριασμό του πωλητή τα τέλη επιτυχημένης πώλησης.
Οι ανωτέρω εταιρείες, σε περίπτωση μη απόδοσης της προμήθειάς τους από τους πωλητές των προϊόντων, προσφεύγουν δικαστικά ενώπιον των αρμόδιων Ειρηνοδικείων κατά τη διαδικασία των μικροδιαφορών και πετυχαίνουν την έκδοση ανέκκλητων αποφάσεων κατά των εναγόμενων πωλητών και την υποχρέωσή τους προς καταβολή της προμήθειάς τους προσαυξημένη με τη δικαστική δαπάνη υπέρ της ενάγουσας εταιρείας, η οποία κυμαίνεται συνήθως στο ποσό των 90-100 ευρώ για τον κάθε εναγόμενο.
Ευγενία Φωτοπούλου